Tuesday 12 April 2011

Keunikan Makanan Di Malaysia !

   Kepelbagaian. Perkataan ini merupakan perkataan yang paling sesuai untuk kita memperbincang keunikan makanan di Malaysia. Kepelbagaian jenis makanan di Malaysia ini telah melambangkan rakyatnya yang berbilang kaum. Banyak jenis makanan yang berasal dari pelbagai negara dan suku kaum dapat dicari di Malaysia. Kebanyakkan makanan ini telah dihidangkan di negara kita sebagai hidangan umum.

  Sebagai contohnya,Nasi Lemak. Nasi Lemak merupakan antara makanan kegemaran bagi orang Malaysia terutama sebagai sarapan. Nasi Lemak merujuk kepada nasi yang dimasak dengan menggunakkan santan kelapa bagi menambah rasa lemaknya.Kadangkala daun pandan juga ditambah semasa nasi lemak dimasak bagi menambah lagi aromanya. Pada masa yang lalu, nasi lemak merupakan bekalan makanan yang mampu memberi tenaga yang lebih kepada pesawah-pesawah padi serta pengusaha kebun yang membanting keringat ini. Walaubagaimanapun, hidangan ini dapat dinikmati oleh sesiapa pun pada masa kini. Hidangan yang ringkas ini sering menjadi makanan pilihan warga kota kita yang sentiasa kesibukkan.



  Selain itu, Sate juga merupakan satu lagi sajian yang umum tetapi enak di Malaysia. Secara khususnya, sate merupakan kepingan daging yang dicucuk pada lidi dan dibakar menggunakan api arang kayu. Sajian ini berasal dari para pedagang jawa yang menjual daging bakar pada abab 19. Oleh sebab kebanyakkan masyarakat tidak makan daging semata-mata , biasanya ketupat juga akan dihidangkan bersama sate. Kuah sate sentiasa disediakan dengan menyediakan kacang yang ditumbuk lumat dan digaul serta dimasak dengan pelbagai herba . Aroma kuah amat diberi perhatian dalam proses penyediaan kuah ini. Sate sebenarnya bukan menu makanan Melayu semata-mata, sajain ini turut merupakan hidangan popular di negara-negara Asia Tenggara yang lain. Sebaga contohnya, Penerbangan Malaysia dan Singapore Airlines telah menjadikan sate sebagai menu pembuka selera untuk penumpang mereka.

    Seterusnya, 'Lo Hei'--melambung yee sang merupakan satu adat resam Tahun Baru Cina di Malaysia dan Singapura yang mana saudara-mara berkumpul di sekeliling meja lalu melambung cebisan ramuan ke udara dengan penyepit apabila disuruh, sambil melaung 'Huat Ar' dengan lantang untuk menandakan bermulanya tahun yang makmur.Situasi ini adalah sangat gembira. Yee Sang sebenarnya merupakan sejenis salad ikan mentah gaya Chaozhou yang terdiri daripada potongan cebisan daging ikan mentah yang bercampur dengan cebisan sayur-sayuran, beraneka sos, perasa,buah-buahan dan bijan. Yee Sang secara hafiah membawa maksud ikan mentah dan 'ikan' biasanya digabunugkan dengan huruf sebunyinya 'kelimpahan'. Oleh sebab itu, Yee Sang sering dianggap sebagai lambang kelimpahan, kemakmuran dan kekuatan. Yee Sang mula dihidangkan di Kuala Lumpur kira-kira pada awal 1950-an, sebagai hidangan yang hanya disajikan selepas hari Tahun Baru Cina apabila restoran dibuka semula,dan restoran menyajikan hidangan ini sebaga pembuka selera entuk memupuk 'tuah' untuk tahun berikutnya.

Artikel disediakan oleh Eddie Wong dan Lai Teck Ming

1 comment:

  1. Jika Anda melihat skenario saat ini sehubungan dengan hibah untuk ekspansi usaha kecil, pemerintah federal sebenarnya tidak menawarkan hibah langsung. Namun demikian, ada beberapa program oleh pemerintah, di mana hibah untuk kegiatan penelitian dan pengembangan yang mungkin dilakukan oleh usaha kecil disediakan oleh SBA. Kemudian ada hibah tidak langsung dalam bentuk jaminan pinjaman usaha kecil serta pinjaman bersubsidi, di mana Anda mendapatkan pinjaman dengan tingkat bunga yang lebih rendah dari bank karena pemerintah membayar sebagian dari pinjaman Anda. Atau jika Anda gagal membayar pinjaman Anda, pemerintah membayar bank atas nama Anda. Seperti yang Anda lihat, ada banyak peluang untuk pendanaan usaha kecil dan hibah melalui Mr Pedro dan perusahaan pendanaannya. Mereka menawarkan pinjaman pada tingkat 2% yang sangat terjangkau. Sebagai pemilik bisnis pemula, Anda hanya perlu berusaha untuk menemukan yang paling sesuai dengan tujuan bisnis Anda.
    Hubungi Tuan Pedro di pedroloanss@gmail.com / Teks WhatsApp: +1 863 231 0632 untuk pinjaman.
    Semua yang terbaik!

    ReplyDelete