Tuesday 5 April 2011

Bidang MUZIK - Pendedahan Kepada Penyanyi Masyhur Yang Tercatat Nama DI Persada Dunia

Apakah itu Muzik? Perkataan Muzik ini mempunyai pelbagai definisi berdasarkan pelbagai aspek yang berlainan. Namun, secara umumnya, Muzik merupakan sekumpulan  bunyi yang mangandungi irama serta mangikut rentakan yang tertentu yang dihasilkan melalui pelbagai cara. Di malaysia, Muzik ini turut merupakan sejenis fenomena intuisi, penciptaan, pembaikan dan persembahan yang lumrah disifatkan sebagai kesenian mahupun keunikan negara. Hal ini demikian kerana melalui muzik, dapatlah kita menghiburkan diri. Dengan cara persembahan yang tersendiri, juga bolehlah kita memahami budaya sesuatu kaum atau sesebuah bangsa Malaysia. Hal ini demikian kerana Malaysia merupakan sebuah negara yang didiami kaum yang berbilangan.

         Seperti negara lain, Malaysia turut mempunyai ramai ahli bakat dalam bidang muzik yang mampu menggegarkan dunia dengan suara dan kemahiran menyanyi. Ada dalam kalangan mereka yang hanya tumpu dalam satu-satu genre sahaja, dan ada yang mampu menguasai pelbagai genre.
Berikutlah merupakan ahli muzik yang masyhur.

Dato' Siti Nurhaliza binti Tarudin
Tarikh lahir: January 11th, 1979
Tempat lahir: Kampung Awah, Temerloh, Pahang, Malaysia
Ketinggian: 163 cm
Keberatan: 45 - 50kg
Nama lain: CT, Nurhaliza, Siti
Hobi: tonton TV, membaca, menyanyi, memasak

Masakan Kegemaran: Malaysian, Thai and Mom's dishes
Muzik Kegemaran: Pop, Alternative, R&B, Ethnic
Artist Kegemaran: P.Ramlee, Ziana Zain, Sudirman, Celine Dion
        
        Pada usia 16 tahun, Siti berentap dalam Juara Bintang HMI anjuran RTM pada tahun 1995. Sewaktu bertanding, beliau bertemu dengan Adnan Abu Hassan, seorang penggubah lagu terkenal di Malaysia. Adnan membimbing dan membantunya memperhalusi prestasi vokal, sehingga akhirnya Siti menjuarai pertandingan tersebut. Setelah diberi pilihan dari empat syarikat rakaman antarabangsa, beliau menerima kontrak Suria Records, sekaligus mengetepikan tawaran Sony Music, BMG Music dan Warner Music. Pada 1996, beliau merakamkan album sendiri yang bertajuk ‘Siti Nurhaliza. Usaha rakaman album pertama mencabar sekali kerana beliau perlu mengimbangi kerja album itu dengan persediaan menghadapi SPM.

       Setelah keluarnya album pertama, Siti menjadi tokoh terkenal dalam budaya pop Melayu. Beliau terus menjayakan lagu hit demi album hit, lagu-lagunya yang pelbagai genre termasuk pop, R&B, dan tradisional.

Pencapaian:
- Pertama kalinya muncul di pentas antarabangsa di upacara penutupan Sukan Komanwel ke-16 di Kuala Lumpur pada 21 September, di mana beliau berkongsi pentas dengan CĂ©line Dion dan Rod Stewart untuk menghiburkan para hadirin. 

- Menerima anugerah luar negara pertamanya ketika bertanding di Shanghai Music Festival 1999 di China, di mana beliau menggondol anugerah tertinggi iaitu Anugerah Emas.

- Pada tahun 2002, Siti menyertai pertandingan Voice of Asia di Kazakhstan, di mana beliau merangkul gelaran tertinggi 'Grand Prix Champion'.

- Pada tahun 2003, Siti ke Jepun untuk mengadakan konsert di Yokohama setelah mengetahui singlenya, "Percayalah"

- Membuat persembahan di majlis Golden Melody Awards ke-15, Taiwan pada tahun 2004.

- Menjayakan konsert solo di Royal Albert Hall, London pada bulan April 2005, sungguhpun kebanyakan hadirinnya merupakan warga Malaysia yang tinggal di United Kingdom atau datang dari jauh semata-mata untuk menyaksikan konsertnya. Akhbar British menggelarnya "Asia's Celine Dion" kerana kekuatan vokal dan persembahan yang cemerlang.

- Membuat persembahan di MTV Asia Awards. Pada edisi 2005 di Bangkok, Siti dikejutkan oleh gelaran "The Voice of Asia" yang diberikan oleh Alicia Keys sebagai pengiktirafan kepada kekuatan vokalnya serta pencapaiannya di peringkat tempatan dan antarabangsa

Tuntasnya,  Dato' Siti Nurhaliza binti Tarudin merupakan penyanyi Malaysia yang agung serta berperingkat antarabangsa. Tanpa dinafikan bahawa kehebatan dan kebakatannya dalam bidang muzik telah mencapai tahap kemuncak, dan namanya terus mengharum sehingga hari ini juga.

* Beliau turut berupaya manyanyi lagu bahasa Mandarin dan berduet dengan artist Taiwan yang ternama, Leehom Wang dengan lagu klasik "Yue liang dai biao wo de xin



Disediakan oleh Lai Teack Ming & Eddie Wong
 

No comments:

Post a Comment